Heeft u last van pijnlijke spieren, onverklaarbare uitstralende pijnen, overbelastingsproblemen, blijvende hoofdpijnen, …? Dan kan dry needling een oplossing zijn. U kan bij ons terecht voor een uitvoerig onderzoek en behandeling. Een behandeling valt onder de naamgeving van de kinesitherapie.

Wat is dry needling?

Met myofasciale therapie (dry needling) behandelen we heel uiteenlopende klachten die voortkomen uit het niet correct functioneren van spieren. Deze spieren vertonen spierknopen of triggerpoints die pijn veroorzaken. De spierknopen sporen we op door middel van een goede diagnose, waardoor we in staat zijn om deze adequaat te behandelen met specifieke behandelingstechnieken.

Wanneer wordt dry needling toegepast?

Dry needling wordt toegepast wanneer pijnklachten voortkomen uit triggerpoints. Deze spierknopen kunnen zich over het hele lichaam bevinden.

Bijvoorbeeld:
Bij een verkeerd gediagnostiseerde tennis elleboog komen de klachten voort uit de triggerpoints in de grote borstspier of een spier op het schouderblad.

Ook spanningshoofdpijn kan veroorzaakt worden door triggerpoints die zich bevinden in de diepe kleine nekspieren.

Deze en vele gelijkaardige pijnklachten over het gehele lichaam kunnen behandeld worden indien deze voortkomen uit een spierdysfunctie.

GESPANNEN SPIEREN? ZEURENDE PIJNEN?
MAAK EEN AFSPRAAK EN WIJ HELPEN U GRAAG VERDER!

Dry Needling kine antwerpen

TRIGGERPOINTS (=SPIERKNOPEN)

Een triggerpoint ook wel spierknoop genoemd, ontwikkelt zich in een spier die niet juist functioneert. Een spierknoop is een pijnlijke verharding in de spieren die niet meer ontspant. Het kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtverlies en pijnklachten veroorzaken.

Wat kan de oorzaak van een triggerpoint/ spierknoop zijn?
–        Spierzwakte
–        Spierdominantie
–        Emotionele stress
–        Gevolgen van een val of ongeluk
–        Slechte houding
–        Overbelasting
–        Bewegingsbep. van een gewricht

VERLOOP VAN EEN BEHANDELING

Indien de juiste spierknopen aangeprikt worden zal u een verlichting van de pijnsymptomen ervaren. De behandeling moet enkele keren herhaald worden, afhankelijk van de ernst van de dysfunctie.

Een dag nadat de behandeling heeft plaatsgevonden kunnen de spieren stijf aanvoelen. Indien u dit ondervindt, raden wij aan warmte te leggen op de aangeprikte spieren & deze te stretchen.

DRY NEEDLING VS ACUPUNCTUUR

Acupunctuur en dry needling zijn twee totaal verschillende behandelingen. De enige overeenkomst tussen beide is het gebruik van de naalden. Deze zijn zéér fijn (10 maal dunner dan een naald waarmee bloed getrokken wordt). Dry needling werkt op specifieke triggerpoints in spieren terwijl acupunctuur vooral gericht is op het beïnvloeden van “energiebanen”. Bovendien zijn de effecten van dry needling reeds uitvoerig bestudeerd en aangetoond op verschillende manieren.